Krates.cz
Všechny kategorie
Krates.cz
20. 7. 2020

Kouření a sport. Jde to dohromady?

O neblahém vlivu kouření na lidský organismus byly popsány celé stohy papírů. Zajímá vás ale, jak kouření cigaret ovlivňuje vaše sportovní výkony?

Cigarety osahují nejen návykový nikotin, ale i několik desítek přídavných látek, které poškozují lidské zdraví. Věděli jste, že běžná cigareta vedle nikotinu, dehtu, arsenu a kyanidu obsahuje radioaktivní i olovo a polonium? Pojďme se ale chvíli bavit o látce, kvůli které se lidé nejčastěji cigarety užívají . Nikotin je sloučenina, která po vykouření cigarety stimuluje mozkovou činnost, aktivuje dopaminové receptory a nastoluje ten pocit „blaha“. Když je centrální nervový systém stimulován nikotinem, srdeční a dechová frekvence se zrychlí. Zvýšená srdeční frekvence před cvičením změní srdeční frekvenci sportovce a sníží sportovní výkon.
Schopnost sportovce tolerovat cvičení je snížena kouřením. Díky kouření se zkracuje doba, po kterou je sportovec schopen tolerovat cvičení, ale jeho maximální výsledky jsou také výrazně slabší. Ve studii z roku 2007 vědci uvedli, že mladí muži – nekuřáci, podávají až o 20 % lepší sportovní výsledky v porovnání s cvičícími kuřáky. A to už je značný rozdíl, že? Pojďme se podívat, jakým způsobem ovlivňuje kouření sportovní výkony.

 

Bolesti a křeče

Kouření má nejen vliv na okamžitý výkon, ale ztěžuje také budování svalové hmoty. Díky zhoršenému zásobení svalů kyslíkem, se svaly hůře okysličují a je jim také dodáváno méně potřebných živin. Dalším způsobem, jak kouření ovlivňuje zdraví kostí a svalů je to, že díky menšímu zásobení kyslíkem se ze svalů hůře odplavuje kyselina mléčná a oxid uhličitý. Což znamená, že sportující kuřáci častěji trpí na bolesti z přetrénování a také mají větší sklony ke svalovým křečím. Díky kouření také mají cévy menší pružnost, takže obvykle mají problémy s křečovými žílami, popřípadě sklony k trombózám. Kromě omezení kouření je dobré podpořit při běhání krevní oběh kompresními podkolenkami. Na svalové křeče je vhodné doplnit tělu dostatečné množství hořčíku.

 

Doporučujeme tyto produkty:

Nicorette náplastKoupit produkt

Svaly, kosti a páteř

Díky tomu, že kosterní svaly potřebují přísun kyslíku, snížené množství krve proudící do svalů, omezuje jejich zásobování kyslíkem a živinami. Hůře funguje také zásobení svalů a kostí kolagenem. Kolagen je důležitý pro optimální hybnost svalů a kloubů. Rozsah pohybu tak může být omezený. Trpí ne jenom velké klouby, jako jsou ramena, kolena a kyčle, ale i obratle, a slabším krevním zásobováním je také ovlivněna schopnost regenerace meziobratlových plotének. Při nadměrné zátěži, menší hydrataci a bez kvalitní výživy, mají meziobratlové ploténky větší sklony k výhřezu (hernii). Výhřez meziobratlové ploténky rozhodně není banalita a může vás i na několik let vyřadit z aktivního sportovního života. Navíc díky hernii může dojít k útlaku nervů, kompresivní radikulopatii a omezení hybnosti končetin.

Osteoporóza

Zejména sportující ženy – kuřačky – mají další nevýhodu. Kouření totiž zvyšuje riziko rozvoje osteoporózy. Ženy mají obecně větší predispozice k osteoporóze. Atletky kuřačky mají tak křehčí kostru, sportovní aktivity se stanou více nebezpečné díky většímu riziku zlomeniny kostí. Kouření uvolňuje v těle enzymy, které rozkládají kolagen, který je důležitý pro zdraví kosterní soustavy a který je kromě výživy svalů, pokožky, šlach, kloubů a kostí nepostradatelný při hojení. Kuřáci, kteří se potýkají se sportovním poraněním se tak uzdraví pomaleji než nekuřáci. To vede k delší rekonvalescenci a také k obtížnějšímu návratu k vrcholové formě.

Omezená kapacita plic

Jedním z hlavních dopadů kouření na atletický výkon je snížení plicních funkcí. Kouření vede ke ztrátě pružnosti plic a ke snížení objemu kyslíku. Snížení kyslíkové kapacity nastává v důsledku chronického zánětu a degradace elastické tkáně. Těžká ztráta elasticity se označuje jako emfyzém. K poklesu elasticity však může dojít dlouho před projevením příznaků emfyzému. Snížení plicní kapacity nakonec způsobí, že se sportovec bude cítit zadýchaný i při běžné námaze. Kuřáci častěji trpí dušností než nekuřáci, protože jejich svaly a srdce vyžadují více kyslíku, než jsou jejich plíce schopné zajistit. To jde ruku v ruce se zvýšenou únavou během i po cvičení.

Kardiovaskulární systém

Dalším dopadem kouření na sportovce je jeho účinek na zdraví srdce a krevního oběhu. Kouření způsobuje zúžení krevních cév a jejich zanesení plakem a může také zvýšit krevní tlak. Zúžené krevní cévy snižují průtok krve do svalů, což dále omezuje množství kyslíku a živin, které svaly přijímají. Ztráta průtoku krve může významně snížit svalovou vytrvalost i samo srdce, které musí pumpovat krev přes ucpané krevní cévy. Kuřáci proto mají větší riziko infarktu, mrtvice a trombózy..

 

Kouření však může zhoršit fyzickou zdatnost dlouho předtím, než se objeví tato chronická onemocnění. I omezené nebo příležitostné užívání tabáku může mít významné škodlivé účinky na sportovní výkon. Tyto účinky jsou způsobeny složitou směsí chemických látek v cigaretovém kouři, včetně několika toxických karcinogenů. Zatímco kouření je mezi elitními sportovci mnohem méně rozšířené ve srovnání s širokou veřejností, není to neobvyklé navzdory negativním dopadům na fyzickou výkonnost. Tím nejlepším, co pro své zdraví a sportovní výkony můžete udělat, je přestat kouřit. Pokud máte slabou vůli, nestyďte se navštívit odborníka. Existuje spousta způsobů odvykání kouření, nechte si poradit.