Krates.cz
Všechny kategorie
Krates.cz
14. 7. 2020

Lepek – jíst či nejíst?

Dnešní doba se hemží módními trendy, nejen co se týče oblečení, ale i nejrůznějších způsobů stravování. Raw strava, low carb, keto, bezlepková, běžný člověk už se v těchto dietních směrech ani nevyzná. Nehledě na to, že ne všechna doporučení ohledně zdraví, která propagují příznivci těchto stylů, jsou pravdivá.

Na vrcholu módního seznamu dietních výstřelků je bezesporu bezlepková strava. Lepek je bílkovina, kterou obsahuje pšenice, špalda, kamut, žito a slad. Samozřejmě, že lidé, kteří trpí na alergií na lepek, celiakií, či lepkovou intoleranci mají velmi dobré důvody, proč se vyhýbat lepku. Na druhou stranu lidé, kteří nemají s konzumací lepku problémy, by neměly lepek ze stravy eliminovat úplně, ať si propagátoři tohoto životního stylu říkají, co chtějí.

Důvody, proč se lepku nevzdávat

Jíte zdravě? Snažíte se o svoje zdraví zajímat? Nevzdávejte se bezhlavě lepku, pokud máte dojem, že je to pouze další zdravější způsob stravování. U zdravého člověka s normální váhou by sacharidy měly tvořit 50 – 60 % jídelníčku. Obiloviny jsou jedním z jejich hlavních zdrojů. Kromě komplexních uhlohydrátů jsou skvělou studnicí vlákniny, vitamínů skupiny B, folátů, železa, vápníku a vitamínu D.
Chléb, cereálie a sušenky bez lepku vám mohou pomoci nahradit ty klasické, ale obvykle mají nižší obsah vlákniny a často obsahují více cukru a tuku, aby nahradily texturu a chuť, o kterou díky vynechání lepku při jejich výrobě přicházíme.

Hubnutí

Touha zhubnout je nesprávným důvodem, proč jíst bezlepkové potraviny. Víceméně každý může zhubnout, když odřízne celou skupinu potravin ze svého obvyklého stravování. Trik ale spočívá v tom, že ztracenou hmotnost po skončení „diety“ opět naberete. Bezlepková dieta není snadná, je drahá a je zde riziko ztráty důležitých živin. Existují mnohem zdravější a jednodušší způsoby, jak zhubnout, než jíst bezlepkově.

Nechte se diagnostikovat

Proč je důležité vědět, zda trpíte celiakií, či intolerancí na lepek? Lepek se totiž skrývá ve stopových množstvích i v potravinách, ve kterých byste jej nečekali. I toto nepatrné množství lepku může nevratně poškodit vaše zdraví. Pokud trpíte alergií, lepek vyvolá ve střevě zánět a opakované záněty střevo poškozují, což vede ke zhoršenému vstřebávání živin a vaší podvýživě.
Pokuste se vysledovat, zda po požití potravin s lepkem netrpíte plynatostí, nadýmáním, průjmem, či neobvyklými pocity. Pokud máte podezření, že intolerancí, či alergií na lepek opravdu trpíte, požádejte svého obvodního lékaře, aby vám dal doporučení na odborné vyšetření. Pokud vás nebaví dlouhé čekání na výsledky od doktora můžete si udělat domácí test na nesnášenlivost lepku. Jsou dostupné v lékárnách a některých drogeriích.

Doporučujeme tyto produkty:
Topnatur bezlepkový chléb Low CarbKoupit produkt

 

Důvody, proč nejíst lepek

Celiakie

Pakliže vaše testy od lékaře budou pozitivní a prokáže se vám autoimunitní onemocnění zvané celiakie, je na místě okamžitě začít držet bezlepkovou dietu. Při celiakii napadá imunitní systém tenké střevo a proto i stopové množství lepku vám může značně ublížit. V průběhu času se u lidí s neléčenou celiakií mohou vyvinout závažné nutriční nedostatky, jako je osteoporóza a anémie, jakož i další autoimunitní poruchy, extrémní únava, neplodnost, neurologické problémy a velmi výjimečně lymfom.
Bezlepková strava je také důležitá pokud trpíte Duhringovou dermatitidou (dermatitis herpetiformis, Duhringův syndrom). Duhringova dermatitida je forma celiakie, která napadá kůži, místo toho, aby napadala pouze tenké střevo. Způsobuje chronické svědění, hrbolatou vyrážku, která se kromě toho, že se objevuje po jídle obsahující lepek, vyznačuje svojí obvyklou symetričností a může být i bolestivá. Například, pokud se vám u levého lokte objeví vyrážka, budete mít pravděpodobně podobnou vyrážku i na pravém lokti. Pokud lidé s Duhringovou dermatitidou nadále jedí lepek, vystavují se také zvýšenou pravděpodobností rozvoje rakoviny střeva.

Intolerance lepku

Při intoleranci lepku tělo vykazuje příznaky citlivosti na lepek. Na rozdíl od celiakie a Duhringovy dermatitidy není citlivost na lepek autoimunitní chorobou. Je to spíš nesnášenlivost lepku – neschopnost organismu zpracovat nebo metabolizovat lepek. Lidé s citlivostí na lepek zažívají po jídle gastrointestinální potíže – od průjmu, plynatosti a nadýmání, až po zácpu a podrážděná střeva. Při přecitlivělosti na lepek se nezdá být pro dlouhodobé zdraví tak důležité vyhýbat se i stopovému množství lepku – je to spíše záležitost volby pro zabránění nepříjemných příznaků. Příležitostný plátek chleba může způsobit krátkodobé zažívací potíže, ale nezvyšuje riziko vážných dlouhodobých zdravotních komplikací.
Pokud lepek nezhoršuje vaše onemocnění, je samozřejmě na vás, zda jej budete konzumovat, či nikoliv. Ale s lepkem platí staré známé “všeho s mírou”. Kvalitní zdravá strava je především o vyváženosti.