Krates.cz
Všechny kategorie
Krates.cz

Proteiny – jak to s nimi vlastně je?

Ať už se věnujete jakémukoliv sportu nebo toužíte shodit nějaké to kilo, nejspíš vás téma proteinů neminulo. Toto nejen ve fitness světě denně skloňované slovo je však pro svou popularitu opředeno i řadou mýtů a polopravd, které je třeba uvést na pravou míru. Pojďte s námi nahlédnout do světa proteinů a zjistěte, jak to s nimi vlastně je. 

 

Proč užívat proteiny?

Proteiny jsou často spojovány pouze s nárůstem svalové hmoty, k čemuž samozřejmě také slouží. Kromě toho ale také napomáhají svalům k rychlejší regeneraci, podporují spalování tuků a snížení váhy. Na rozdíl od sacharidů totiž dokáží zajistit pocit sytosti na delší dobu. Proteiny jsou využívány pro zvýšení příjmu bílkovin nejen u sportovců. Oblíbené jsou například i u veganů, kteří se právě s nedostatkem bílkovin v běžné stravě často potýkají.  

 

Jak proteiny vybírat?

Vodítkem při výběru proteinů by měl být váš tréninkový cíl, denní doba, kdy je chcete užívat a osobní specifické požadavky, například v případě, že chcete čistě veganské produkty. Pokud si takto určíte typ proteinu, který hledáte, další věcí, kterou je třeba si pohlídat, je složení. Důkladně si pročtěte obsah produktu. Pořadí jednotlivých surovin vám napoví, čeho je v produktu nejvíce. Na prvním místě by v případě, že kupujete například syrovátkový protein, měl být syrovátkový koncentrát či izolát. Pokud tomu tak není, je to znamení, že je směs ošizená. 

Na druhou stranu se také podívejte, zda nejsou ve složení i suroviny, které v proteinu nechcete. Mezi ně patří klasický cukr nebo aspartam. Odborníci radí vyhnout se i přidaným aminokyselinám či kreatinům, které je lepší pořídit si v případě potřeby zvlášť. 

 

Druhy proteinů

Jaké jsou nejběžnější druhy proteinů a který se hodí zrovna pro vás?

  • Syrovátkový protein

Syrovátkový protein patří k nejpopulárnějším a nejrozšířenějším proteinům vůbec a to hned z několika důvodů. Velmi rychle se vstřebává, napomáhá k odkyselení organismu a vyniká velkým počtem obsažených aminokyselin. Je vhodný při redukčních dietách i pro nabírání svalů. Nehodí se však pro vegany a také na noc. Při výběru sáhněte po produktech vyrobených metodou CFM, kdy syrovátka není tepelně upravována a zachovává si co největší biologickou hodnotu. 

  • Noční protein (kasein)

Noční proteiny jsou specifické pomalým uvolňováním bílkovin. Jejich základní složkou je kasein získávaný z mléka, takže se opět nejedná o produkt vhodný pro vegany. Kromě použití na noc se dají využít i během dne, ne však před nebo po tréninku. Při výběru vždy volte micelární nebo hydrolyzovaný kasein a vyhněte se kaseinátům, které jsou z velké části pro tělo nestravitelné a staly se tak spíše marketingovým trikem obchodníků. 

  • Hovězí proteiny

V případě, že se maso ve vašem jídelníčku nachází denně, byl by pro vás hovězí protein už pouze něčím navíc. Pokud však dostatek masa ve stravě nemáte, věnujete se vytrvalostnímu sportu nebo máte alergii na laktózu či syrovátku, pak může být vhodnou volbou. Vyniká vysokým obsahem bílkovin a aminokyselin a téměř nulovým obsahem cukru. 

  • Rostlinné proteiny

Rýžové, konopné, sójové či hrachové proteiny jsou ideální volbou pro vegany a vegetariány, neboť obsahují pouze rostlinné složky. Zároveň jsou doporučovány i pro redukční diety. Mínusem rostlinných proteinů je neúplné spektrum aminokyselin. U sójového proteinu by si muži měli dát pozor na vysoký obsah estrogenu, který není vhodné dlouhodobě vstřebávat. U konopného proteinu zase nesahejte po těch “raw”, které mají méně než 50 % bílkoviny. 

Abyste si nemuseli lámat hlavu s tím, který protein si vybrat, udělali jsme to za vás. Níže najdete ty nejkvalitnější produkty za nejlepší cenu:

Doporučujeme tyto produkty:
Prvotřídní syrovátkový proteinKoupit produkt