Krates.cz
Všechny kategorie
Krates.cz
8. 6. 2020

Vše, co potřebujete vědět o opalování: Letní speciál 1. díl

Slunce je důležité pro tvorbu vitamínu D, dobrou psychickou kondici a také snižuje riziko vzniku některých chorob. Na druhou stranu jsme při pobytu na slunci vystaveni různým typům záření, některé z nich nám neublíží, ale jiné mohou napáchat nenávratné škody. Největší dopad z nich mají UVA a UVB. UVA proniká hlouběji do pokožky, negativně ovlivňuje tvorbu kolagenu a podílí se na stárnutí kůže. UVB záření způsobuje spálení kůže, nadměrnou tvorbu pigmentových skvrn a je zodpovědné za vznik rakoviny. Jak se účinně proti tomuto záření bránit a mnoho dalších odpovědí na otázky týkající se pobytu na slunci a opalování obecně se dozvíte v našem letním speciálu.

 

Jak vysokou UV ochranu potřebuji?

Reakce kůže na sluneční záření je individuální a hlavně záleží na fototypu. Podle fototypu lze odhadnout to, jak snadno se člověk opaluje a jak dlouho může být vystaven sluníčku bez ochrany, aniž by se jeho pokožka spálila. Podle toho byste také měli zvolit stupeň ochrany. Odborníci uvádějí 4 druhy fototypů a to:

  • Fototyp I

Jsou to lidé se světlou a citlivou pokožkou často posetou pihami, kteří mají světlé oči a nazrzlé nebo zrzavé vlasy. Jejich kůže na slunci velmi rychle zrudne. Doporučují se pro ně opalovací krémy a mléka s faktorem 50+ a maximální pobyt na sluníčku bez ochrany je 5-10 minut.

  • Fototyp II

Tito lidé mají světlou, někdy citlivou pokožku s pihami, světlé hnědé nebo blond vlasy a modré, zelené nebo šedé oči. Jejich pokožka se snadno zrudne a jen občas přejde do hnědé barvy. Vydrží na slunci přibližně 10-20 minut bez zarudnutí pokožky. Ochranný faktor záleží na zeměpisné šířce. Při pobytu v ČR je dostačující UV faktor 20-25, ale při pobytu u moře je potřeba použít opalovací kosmetiku s faktorem 30 až 40.

  • Fototyp III

Lidé s tímto fototypem mají normální pleť bez pih, která se snadno opaluje a někdy zrudne. Mají tmavší blond až hnědé vlasy a zelené nebo hnědé oči. Doporučená doba na slunci bez nanesení ochranného faktoru je 20-30 minut.V České republice mohou tito lidé používat faktor 10 až 15, u moře přípravky s OF 20.

  • Fototyp IV

Jsou to lidé s pokožkou odolnou proti slunečnímu záření, která téměř nikdy nezčervená a snadno se opálí. Mají hnědou až olivovou pleť bez pih a tmavě hnědé až černé vlasy. Na slunci mohou být bez UV ochrany až 45 minut, aniž by se spálili.

Doporučujeme tyto produkty:
Sprej na opalování SPF 50+Koupit produkt

 

„Pamatujte, že mateřská znaménka je potřeba natírat krémem s vyšším ochranným faktorem, nejlépe 50.“

 

Co je to sluneční alergie, jak se projevuje?

Sluneční alergie je nepřiměřená reakce kůže na sluneční záření, která se projevuje nepříjemnými kožními vyrážkami a svěděním. Rozlišujeme tři typy slunečních alergií – tzv. Mallorca akné, fotoalergické reakce a polymorfní sluneční dermatózu.

  • Mallorca akné

Má vzhled klasického akné, ale vzniká po vystavení kůže slunci spolu s působením některých chemických látek, např. látek v kosmetických přípravcích.

  • Fotoalergické reakce 

Jsou způsobeny vzájemnou interakcí UV slunečního záření po ústním nebo kožním podání některých fotoaktivních látek. Může se jednat o léky (diuretika, antibiotika, antirevmatika, cytostatika, psychofarmaka, hormony), ale i některé rostliny (celer, petržel, citrusové plody, třezalka).

  • Polymorfní sluneční dermatóza

Je nejčastější formou sluneční alergie. Způsobují ji UVA paprsky. Projevuje se drobnými pupínky, které svědí. Vyskytuje se většinou na jaře a začátkem léta, kdy pokožka nebyla dlouho vystavena slunečnímu záření a není na něj zvyklá.

 

Jak se vyhnout slunečním alergiím?

Pokud trávíte na sluníčku více času, je nutné pokožku chránit opalovacími krémy s vhodným ochranným faktorem. Na trhu je spousta opalovacích krémů, které jsou přímo určeny pro pokožku náchylnou ke slunečním alergiím. Vhodné je užívání doplňků stravy, které mají pozitivní vliv na zdravé opalování. Patří k nim betakaroten, vitamin E, vitamin C a lykopen. K prevenci také patří zdravý a pravidelný pohyb a zdravé stravování, které má přímý vliv na správnou funkci imunitního systému. U citlivých jedinců se doporučuje začít s opalováním pomocí UV lamp pod dohledem odborníka a po přesně stanovenou dobu.

 

Jaký je rozdíl mezi chemickou a minerální UV ochranou a která je lepší?

Existují dva druhy slunečních filtrů – chemické a minerální (fyzikální).

  • Opalovací krémy na bázi chemické ochrany využívají aktivní látky na bázi uhlíku (oxybenzon, avobenzon, octisalate, octocrylene, homosalate a octinoxate). Při interakci s UV zářením ho dokáží prostřednictvím chemické reakce přeměnit na teplo a rozptýlit jej, aniž by pronikalo hlouběji do kůže.
  • Fyzikální filtry obsahují minerály – oxid titaničitý a oxid zinečnatý ve formě jemných prášků, které na pokožce vytváří tenkou vrstvu, která jako štít odráží nebezpečné záření.

Oba druhy mají svoje pozitiva a negativa. Krémy s chemickou ochranou se lépe roztírají, jsou na pleti příjemnější, stačí jich menší množství, jsou odolnější proti potu a vodě a dají se kombinovat s jinými kosmetickými přípravky např. make-upem. Na druhou stranu chrání až po 20 minutách od natření, mohou dráždit pokožku a zhoršit stav stav pigmentových skvrn a růžovky.

Sluneční kosmetika s minerálními filtry je přirozeně širokospektrální, to znamená, že chrání proti UVA i UVB záření. Po aplikaci působí okamžitě, je vhodnější pro citlivou a problematickou pleť kvůli tomu, že nedráždí pokožku a neucpává póry. K nevýhodám patří vyšší hustota, hůře se roztírá a snáze se setře, smyje vodou nebo potem. Pro dostatečnou ochranu je potřeba nanést větší množství. Kvůli obsahu bílých minerálních pigmentů není vhodné je kombinovat s make-upem.

 

„Jak zjistíte, že produkt chrání kromě UVB i před UVA zářením? Zajistí vám ji označení “širokospektrální”.“

 

Způsobují opalovací krémy rakovinu?

V průběhu minulých let se vedlo mnoho diskuzí a sporů na téma, zda opalovací kosmetika může způsobit rakovinu kůže. Výsledky těchto studií ukazují, že opalovací přípravky poskytují účinnou a bezpečnou ochranu. Pokud tyto přípravky používáte krátkodobě a pouze při pobytu na slunci, pak jejich pozitiva převyšují rizika používání.

 

Kterým látkám v opalovací kosmetice se raději vyhýbat?

Některé chemické látky v opalovacích přípravcích mají schopnost vyvolávat sluneční alergii, přispívají ke vzniku volných radikálů nebo narušují chod hormonů v těle (tzv. endokrinní disruptory). Jsou to především:

 

  • Methylparaben

Používá se jako konzervační přísada a může vyvolávat alergické reakce.

  • EHMC (Ethylhexyl methoxycinamát, označován také jako Octyl metoxycinnamát nebé Octinoxate)

Jedná o endokrinní disruptor. Dobrá zpráva je, že se tato látka postupně přestává používat.

  • Oxybenzon

Používá se jako chemicky UV filtr. Při aplikaci na pokožku působí jako fotosenzibilátor a zvyšuje prostupnost ostatních látek. V kombinaci se slunečním zářením může působit jako silný alergen a narušuje hormonální systém.

  • Butyl methoxydibenzoylmethane (Avobenzone)

Je jedním z nejvíce používaných UVA filtrů v kosmetice. Vyvolává alergické reakce a poškození pokožky. Není biologicky odbouratelný a proto je toxický pro vodní živočichy.

  • Octyldimethyl PABA (také Padimate O)

Přidává se do kosmetiky za účelem ochrany pokožky před UVB zářením. Může vyvolávat alergické reakce. Podle některých zdrojů se může nepřímo podílet na poškození DNA a poškozovat činnost štítné žlázy.

  • BHT (Butylhydroxytoulen)

Používá se jako antioxidant, který chrání kosmetiku před zkažením. Někteří odborníci upozorňují, že tato látka může způsobovat rakovinu a je cytotoxická. Bezpečnou náhradou BHT je vitamin E.

  • Retinol nebo retinyl palmitát

Jedná se formu vitaminu A, který se přidává do kosmetiky jako antioxidant zpomalující stárnutí kůže. Nebezpečný se stává při kombinaci se slunečním zářením, kdy vyvolává vznik rakoviny kůže.

 

Jaké jsou přírodní alternativy opalovacích krémů?

Některé rostlinné oleje působí jako přirozený UV filtr. Jejich velkou výhodou také je, že pokožku zvláčňují a vyživují. Nejúčinnější jsou olej z mrkvových a olej z malinových semen (působí širokospektrálně), u kterých se udává UV faktor nad 30. Olej s pšeničných klíčků má SPF 20 a ochranu kolem SPF 6 nám poskytnou mandlový olej, bambucké máslo, makadamiový olej, kokosový olej, olivový olej a olej z konopných semen.

 

Příště se můžete těšit na odpovědi na otázky týkající se betakarotenu a vitaminu D nebo třeba na to, jaká opalovací kosmetika je vhodná na pokožku s ekzémem nebo lupénkou.

 

 

 

Zdroje:

https://www.wikiskripta.eu/w/Fototypy

https://zdravi.doktorka.cz/jak-vznika-alergie-slunce

https://www.muni.cz/pro-media/tiskove-zpravy/recetox-latka-ehmc-muze-poskozovat-dna

https://docplayer.cz/72621328-Hodnoceni-genotoxickeho-potencialu-uv-filtru.html

PABA

https://www.zdravibezchemie.cz/smartblog/19_Opalovac%C3%AD-kr%C3%A9my—pom%C3%A1haj%C3%AD-nebo-%C5%A1kod%C3%AD-.html