Krates.cz
Všechny kategorie
Krates.cz
24. 6. 2020

Vše, co potřebujete vědět o opalování: Letní speciál 2. díl

V minulém díle jsme se zaměřili na to, jak správně vybrat opalovací přípravek, zda nám může škodit, jestli jsou lepší produkty s obsahem chemických nebo minerálních filtrů a jaké jsou přírodní alternativy. Tentokrát se budeme zabývat účinky slunečního záření na naší kůži, řekneme si něco o vitaminu D a betakarotenu, a nakonec vybereme nejvhodnější přípravky na opalování podle typů pleti. Jdeme na to.

 

Je opalování zdraví škodlivé?

Když to na slunci přeženeme objeví se na kůži typické začervenání. Říkáme, že jsme se spálili, ale ve skutečnosti jsme si přivodili zánět. Kůže si pamatuje tyto naše předchozí prohřešky, které se v průběhu let kumulují, a proto se negativní účinky objeví až v delším časovém horizontu. UVA a UVB složka slunečního záření snižuje imunitu kůže a schopnost její regenerace. To se projeví rychlejším stárnutím kůže, zvýšeným rizikem kožních infekcí a zhoubných onemocnění. Ještě mnohonásobně nebezpečnější z pohledu pozdějších následků je spálení dětské pokožky. Podle Skin Cancer Foundation může jedno silné spálení dětské pokožky s vytvořením puchýřků zvýšit riziko vzniku rakoviny kůže v pozdějším věku až o 50%!

Co dělat, když se spálím?

Pokud se přece jenom spálíte, zde je několik rad, jak postupovat:

  1. Snažte se co nejrychleji ochladit spálená místa. Pokud jste u moře nebo bazénu, ponořte se na chvíli do vody, usušte se a schovejte se do stínu.
  2. Doma se můžete na pokožku pokládat studené obklady nebo se pravidelně sprchovat studenou vodou, ale pouze po krátkou dobu, aby nedocházelo k vysušení pokožky.
  3. Dokud je pokožka mokrá natřete ji tělovým mlékem nebo olejem. Nepoužívejte přípravky, které obsahují vazelínu nebo jiné ropné deriváty, které nedovolí pokožce dýchat a uzavřou v ní teplo.
  4. Při silnějším spálení si můžete vzít ibuprofen nebo aspirin pro zklidnění zánětu a úlevu od bolesti.
  5. Pijte velké množství tekutin. Nejvhodnější je voda a iontové nápoje pro doplnění elektrolytů.
  6. Navštivte doktora pokud máte horečku, zimnici, jste zmatení nebo letargičtí.
Na spálenou kůži doporučujeme tyto produkty:
Panthenol 10% Sensitive chladivý sprejKoupit produkt

Jak se nejlépe chránit před negativními vlivy slunečního záření?

Každý z nás má určitě představu o tom, jak se před před spalujícími slunečními paprsky chránit, ale my to raději ještě jednou zopakujeme. Možná nakonec uvidíte, že jste nějaký krok vynechali. Zde je 10 tipů, které když budete dodržovat, nehrozí vám žádné nepříjemné následky způsobené UV paprsky:

  1. Používejte kosmetiku s UV faktorem každý den.
  2. Naneste vždy dostatečné množství přípravku.
  3. Dejte si záležet, aby sluneční kosmetika, kterou používáte, byla širokospektrální, tzn. aby obsahovala filtry proti UVA i UVB záření.
  4. Nezapomeňte opalovací přípravek nanášet opakovaně po koupání nebo pokud se hodně potíte.
  5. V létě omezte pobyt na slunci mezi 10. a 17. hodinou. V té době vyhledejte stín.
  6. Pokud musíte strávit nějakou dobu na slunci, noste nejlépe oblečení s dlouhými rukávy a nohavicemi nebo na překrytí ramen použijte alespoň šátek.
  7. Chraňte oči kvalitními brýlemi a vybavte se kloboukem.
  8. Ještě více dbejte na ochranu v případě, že užíváte léky, které způsobí přecitlivělost pokožky. Jsou to především některá antibiotika, protizánětlivé léky, chemoterapeutika, antimykotika, léky upravující krevní na tlak aj.
  9. Nestříkejte parfémy přímo na kůži, ale na oblečení. Vonné složky mohou společně se slunečním zářením vyvolat alergické reakce.
  10. Děti do šesti měsíců nevystavujte vůbec slunečním paprskům.
Doporučujeme tyto přípravky na opalování:

Brání opalovací krém tvorbě vitamínu D?

Žádná studie dosud nepotvrdila, že lidé používající opalovací přípravky na denní bázi mají nedostatek vitaminu D. Jedno z vysvětlení je, že i přes použití těchto přípravků dopadá na naši kůži určitá část UV paprsků. Pro představu SPF 15 filtruje 93% UVB paprsků, SPF 30 97% procent a filtr SPF 50 98%. Zbylých 2 až 7 procent se jeví jako dostačující množství pro tvorbu vitaminu D, takže se nemusíme bát, že přijdeme o jednu z nejdůležitějších látek pro stavbu kostí a správné fungování imunitního systému.

Proč je důležitý betakaroten?

Betakaroten jako prekurzor vitaminu A je znám díky tomu, že chrání oči a kůži proti poškození UV zářením. Společně s ostatními karotenoidy (lykopenem, luteinem, zeaxantinem a astaxantinem) stimulují produkci melaninu, pigmentu zodpovědného za proces opalování a za zdravé zabarvení pleti. Betakaroten, lutein a zeaxantin dokáží také zvýšit toleranci kůže ke slunečním paprskům a tím snížit riziko vzniku slunečních alergií.

Doporučujeme tyto doplňky stravy:

Jaký opalovací krém vybrat, pokud mám citlivou pokožku?

U osob s citlivou pokožkou mohou opalovací přípravky díky obsahu chemických filtrů způsobit podráždění a zčervenání. V takovém případě je potřeba řídit se několika pravidly. Zvolte raději krémy, které obsahují fyzikální neboli minerální UV filtry, tj. ty s oxidem zinečnatým nebo oxidem titaničitým. V mnoha případech může za podráždění kůže parfemace výrobku a některé konzervanty, většinou parabeny, proto vybírejte krémy bez obsahu těchto látek.

Jaký opalovací krém vybrat, pokud mám mastnou pokožku?

Pokud máte mastnou pleť, věříme, že poslední věcí, kterou byste chtěli udělat, je zatížit ji další vrstvou krému. Naštěstí existují na trhu opalovací přípravky šité přímo na míru problematické a rychle se mastící pokožce. Patří k nim opalovací gely s lehkou texturou, která neucpává póry, a složkami pohlcující mastnotu a zodpovědnými za vznik matného efekt na pleti. Klíčové je vyhnout se produktům, které obsahují olej (zaměřte se na označení “oil-free”). Můžete si vybrat z nabídky opalovacích minerálních fluidů nebo pudrů.

Můžu na slunce pokud mám ekzém nebo lupénku a jaký opalovací krém je pro mě vhodný?

Lidé s ekzémem a lupénkou neboli psoriázou jsou více náchylní k poškození kůže vlivem slunečního záření. Na druhou stranu se kožní projevy těchto nemocí většinou zklidní. Lidem trpícím psoriázou se dokonce doporučuje pobyt na slunci, protože UVB záření prokazatelně zmírňuje nadměrnou tvorbu kůže a následné olupování. Samozřejmě by opalování mělo být dávkováno v rozumném množství. Co se týče přípravků na opalování, existuje zde několik faktorů, které by se měli dodržovat:

  • Používejte přípravky s minerálními UV filtry
  • Vyhněte se produktům se silnými konzervanty, hlavně parabeny
  • Ujistěte se, že pořizujete přípravky bez obsahu alkoholu
  • Používejte sluneční kosmetiku bez parfemace
Doporučujeme tyto produkty:

Je dobré používat stejný opalovací krém na tělo i obličej?

Opalovací krémy na obličej jsou navrženy tak, aby působily příjemně na pleti, neucpávaly póry a rychle se vstřebávaly. Pokud máte citlivou pokožku, chcete se vyhnout pupínkům a jste náchylní ke tvorbě akné, nepoužívejte na obličej standardní přípravek na opalování. Spousta opalovacích přípravků na pleť obsahují navíc látky zaměřené speciálně proti stárnutí pleti.

Doporučujeme tyto opalovací přípravky na obličej:

 

 

Zdroje:
https://www.nutranews.org/en–nutricosmetics–tan-more-effectively-by-preparing-your-skin-for-the-sun–1317
https://www.health.com/skin-conditions/sunscreen-sensitive-skin